Rugzak-tips na de eerste schoolweek

1 september. Zelfs in coronatijden waarin online platformen nooit eerder zo populair waren, brengt de eerste schooldag traditiegetrouw volgestouwde boekentassen en loodzware rugzakken met zich mee. Maar, wat doet dat precies met ons lichaam? En hoe kan je vermijden dat je rug onnodig zwaar belast wordt?



Wist je dat?


  • Het ideale gewicht van je rugzak mag slechts 10% van je totale lichaamsgewicht bedragen.

  • Meer dan 8 op 10 rugzakken weegt te veel. Voornamelijk bij leerlingen uit het eerste en tweede middelbaar ligt dit cijfer opvallend hoog.

  • Een te zware rugzak of boekentas beïnvloedt de houding van de romp en nek, het natuurlijke stappatroon en zelfs de ademhaling en hartslag.

  • De jongeren die rugklachten ontwikkelen zijn vaak dezelfde jongeren die een te zware rugzak dragen.



Met deze 5 tips zal je rug je dankbaar zijn:


  • Voorkom overbodig gewicht. Om niet elke dag al je boeken en mappen heen en weer te sleuren, kan je in plaats daarvan bijvoorbeeld enkel de hoofdstukken meenemen die je die dag nodig hebt. Of neem een kluisje op school om jouw zwaarste boeken of turnkledij in op te bergen.

  • Probeer in je rugzak de zwaarste boeken altijd zo dicht mogelijk tegen je rug te plaatsen.

  • Stel de riemen symmetrisch af en draag je rugzak altijd op beide schouders.

  • Niet elke rugzak of boekentas is dezelfde. Investeren in een goede rugzak betekent investeren in het welzijn van je eigen lichaam. Brede schouderbanden, een stevige rugsteun en een sterke bodem verhogen het draagcomfort van je rugzak.

  • Probeer te vermijden om je rugzak lang te dragen. Laat de bagagedrager van je fiets het zware werk doen.


Vermoed je dat je je rugzak niet op de best manier draagt? Ga dan met deze tips zeker aan de slag! Ook als ouder of leerkracht kan je je steentje bijdragen door oog te hebben voor de draagwijze van de rugzak en de gewichten die je kind of studenten meedragen. Onze rug is een kostbaar goed, dus draag er extra zorg voor. Onder het motto 'beter voorkomen dan genezen', kan een tikkeltje extra waakzaamheid tijdens deze eerste schoolweken dus zeker geen kwaad.


Veel succes!


Ontstaan er toch klachten of blijven bepaalde klachten langer aanwezig? Misschien kan osteopathie dan wel iets voor jou betekenen. Je osteopaat kan je steeds extra tips en advies geven!





Bron: www.ergonomiesite.be